Hendrik en Ria - Reisverslag uit Luoyang, China van hendrikhund - WaarBenJij.nu Hendrik en Ria - Reisverslag uit Luoyang, China van hendrikhund - WaarBenJij.nu

Hendrik en Ria

Door: Ria

01 Oktober 2013 | China, Luoyang

Na twee dagen radiostilte even "bijpraten". Gisteren hebben we uren moeten besteden aan het regelen van bus-en treinkaartjes. Dit heeft tot half vijf geduurd, waarna we door moesten naar een busstation waar we op de nachtbus gingen naar Luoyang om de Longmengrotten te bekijken. Het station alleen al was een film waard:honderden mensen voor de deur, nog meer in een donkere hal, geuren en viezigheid te over en daar stonden wij als attractie tussen. Eenmaal in de bus konden we nog een slaapplaats vinden op een matras die nog nooit een hoes gezien heeft met een deken waar een wasmiddelenfabrikant zich goed op kan uitleven. Maar ja, lokaal is lokaal. Eenmaal gewend reden we in 12uur naar de huidige plaats Luoyang. Het rijden was weer een belevenis, in slaap heen en weer geschud worden, af en toe zelfs omhoog komend van je bed kenden we nog niet. Er was maar 1 snurker in de bus van ongeveer 40 personen en laat die nou, net als in de slaaptrein, weer bij ons liggen. Gelukkig maakte de bus veel meer lawaai dan de snurker. Om half tien aangekomen in het hotel, een douche genomen, zeeeeeer lokaal gegeten voor 1,50 euro met drie personen. Wel buikloop daarna, maar ach ....... .
De Longmengrotten zijn ook weer prachtig om te bekijken, maar weer giga-afstanden lopen. Terugweg genomen via een toeristenbootje, scheelde vele kilometers lopen. Terug naar het centrum met de locale stadsbus en lang gezocht naar een plek waar ze wifi hebben. Nu we uit de grote steden weg zijn, heeft het huidige hotel geen wifi meer. Morgen gaan we naar een natuurpark drie uur rijden heen en drie uur terug, wordt dus een lange dag. Op drie oktober gaan we vanuit Luoyang met de trein naar Beijing en vandaar meteen door met de hogesnelheidstrein naar Shanghai. Die dag reizen we ongeveer 2300 kilometer !!!!!.
Even voor jullie, het hoofdstation van Beijing is de drukste van De wereld. We hebben het meegemaakt, maar je weet niet wat je meemaakt. Was heel blij dat Lu er was, want Engels is niet aan de orde, als je al kon vinden waar je moest zijn, laat staan bij welk loket. W hebben nog nooit zo veel mensen bijeen gezien en iedereen wil een kant op, maar weet niet welke. Tot zo ver ons verslag voor de komende dagen, want we kunnen pas weer berichten wanneer we in Shanghai zijn. Tot 4 of 5oktober !

Tags: 01-10-2013