Hendrik en Ria - Reisverslag uit Sjanghai, China van hendrikhund - WaarBenJij.nu Hendrik en Ria - Reisverslag uit Sjanghai, China van hendrikhund - WaarBenJij.nu

Hendrik en Ria

Door: Ria

06 Oktober 2013 | China, Sjanghai

Na heerlijk te hebben uitgeslapen en ontbijt op bed zijn we naar een ondergrondse markt gegaan. Dit houdt in dat er ontelbare kleine winkeltjes zijn voor alles wat er maar te koop is en waar je moet onderhandelen. Dit onderhandelen moet zeer standvastig gebeuren, maar dat vindt Hendrik het leukste wat er is. Het begint al zodra je de markt op gaat. Standaard hoor je: come look in shop, special price for you my friend, make you best price. Als je daarna een tegenbod doet is steevast het antwoord: no, you' er killing me, give me best price . Als je bij je eigen prijs blijft en wegloopt heb je de rekenmachine al weer voor je neus voordat je adem kunt halen en hop, daar gaat het weer los. Maar ja, dan kennen ze Hendrik nog niet, zijn price of no price. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in vele aankopen en een enthousiaste echtgenoot die morgen weer los gaat. Deze keer heeft hij het er ongeschonden afgebracht. De vorige keer dat hij hier was heeft een verkoopster die zijn prijs niet wilde accepteren, heb een blauwe plek op zijn rug geknepen. Nu bleef het bij gemopper en chagrijnige gezichten. Vanavond met de metro onder de rivier Yanghzi, die door de stad naar de oceaan loopt, gegaan om de gebouwen van de Bund van heel dichtbij te bekijken. Het is duidelijk dat dit het financiële hart van China is. Zelfs het enorme winkelcentrum met beroemde merken is te luxe voor woorden en, wat we nog niet eerder gezien hebben, SCHOON, SCHOON, SCHOON. Alle Europese merken, zoals Stokke, Maxicosi, Hushpuppies, Clarks, Swarovski etc. Zijn hier vertegenwoordigd. We hebben er zelfs een heerlijke pizza gegeten. Eenmaal weer buiten sloeg de hoge luchtvochtigheid weer toe. Het is hier warm en zeer klam. Ben benieuwd of we ook nog iets merken van de typhoon Fitow, wat ik natuurlijk niet hoop. Carla en Marja, we hebben smakelijk moeten lachen om jullie reacties, erg leuk. Tot gauw

• 06 Oktober 2013 - 19:54

Marja:

Kijk het toetje voor het laatst bewaren: shoppen! Dat Hendrik kan afdingen is bekend, maar jij kan het ook Rie: denk aan Tunesie!! Mooi stel zijn jullie! Maar ik ben wel blij dat jullie even een paar rustige dagen hebben, tjee wat een reistempo! Geniet!

• 07 Oktober 2013 - 08:40

Hans:

Tjonge jonge jonge, wat een jongensboek verhalen ... Als ik het allemaal zo lees kunnen onze openbaar vervoer "klagers" nog wat leren, gewoon een weekje in China gaan reizen.
    Hendrik en Ria, gefeliciteerd met jullie trouwdag en geniet van het shoppen, afdingen, piza en spareribs eten en hou bij het onderhandelen de poot (kruk) stijf!

• 07 Oktober 2013 - 20:25

Carla:

Gefeliciteerd met jullie trouwdag! En Hendrik, zit er na al dat afdingen nog een gezellig etentje met Ria in? Naar de Chinees misschien ?!?!?