Hendrik en Ria - Reisverslag uit Sjanghai, China van hendrikhund - WaarBenJij.nu Hendrik en Ria - Reisverslag uit Sjanghai, China van hendrikhund - WaarBenJij.nu

Hendrik en Ria

Door: Ria

05 Oktober 2013 | China, Sjanghai

Gistermiddag-en avond in het centrum van Shanghai doorgebracht. De reis hier naar toe duurde ongeveer drie kwartier met de metro, omdat het ad hoc geboekte hotel in een van de nieuwste buitenwijken lag. Het was een heel eind lopen naar het metrostation, maar de hoteleigenaar bracht ons persoonlijk met zijn auto naar de subway. Het was een prima, nieuw en schoon hotel, voor weinig geld. Onze "penningmeester" werd daar heel blij van .......
Terwijl Lu een busticket ging kopen voor haar terugreis naar Tongling zijn wij op de trappen bij de Bund blijven zitten. Een prachtig uitzicht op al die bijzondere, hoge en superverlichte gebouwen met daarvoor een boulevard vol flanerende mensen. Shanghai is zo'n andere stad dan Beijing. Het is een moderne, westers aandoende stad, veel Europeanen en Amerikanen, een bruisende stad. Het is heerlijk om daar een poos te zitten en alleen maar te kijken. Later zijn we uit eten gegaan, het afscheidsdiner voor Lu. Hendrik en ik hebben spareribs gegeten, zo lekker hebben we ze nog nooit gehad. Werkelijk fantastisch. Vanochtend moesten we afscheid nemen van Lu, zij ging met de bus terug naar Tongling. Later die ochtend zijn wij, twee grijze duiven met een backpack op de rug, met de metro naar het centrum gegaan om dit hotel te vinden. Leek een makkie, maar schijn bedriegt (weer). Vraag je aan een Chinees de weg, raak je geheid de weg kwijt. Maar ja, hoe moeilijk kan het zijn in een stad met ruim 21 miljoen inwoners. Toen we uit het metrostation kwamen lieten we het papier zien met het adres en naam van het hotel (in het Engels). Ze gingen het aan elkaar vragen, gingen zelfs met het hotel telefoneren, maar als het antwoord in Chinees gegeven wordt, zijn we de weg alsnog kwijt. Als je iets aan iemand vraagt komen er altijd mensen bij staan, die ook een duit in het zakje doen, zo ook nu. Een hoogbejaarde man die goed Engels sprak zei te weten waar het was. Rechts aanhouden und immer grade aus, real easy to find. Wij lopen, want volgens de gegevens was het 200 tot 300 meter vanaf het metrostation. Na drie kwartier lopen geen hotel, maar eindelijk iemand gevonden
die Engels sprak . Hij ging op zijn telefoon zoeken en wat bleek..... We waren voor de zoveelste keer de verkeerde kant op gestuurd. Inmiddels hebben de geleerd dat als men rechts aangeeft, je naar links moet gaan en zelf borden moet leren lezen. Nu snap ik wel waarom backpackers altijd voorovergebogen lopen. Je maakt wat kilometers met zo'n rugzak op. Je krijgt er " het heen en weer van ". Al met al hebben we ongeveer twee uur flink doorgestapt en zitten we nu midden in de drukte, vlakbij de Bund. Helemaal top. China is een fantastisch land, fijne mensen, prachtige natuur, heerlijk eten etc., maar een
aantal dingen moet je snel leren (en vooral accepteren/hanteren): vaak wordt je verkeerd de weg gewezen, reizen kost heel veel tijd en energie, ondanks uitstekend trein-metro-en bus vervoer en als je iets wil kopen op bijvoorbeeld een markt, strak onderhandelen, schrijf het afgesproken bedrag op waar de verkoper bij is, anders
moet je meer betalen.
Gisteren geen laat gehad van foto-vragende mensen, maar vandaag was het weer een topdag hiervoor: Will you take picture with me, you look so happy (hahahahahaha). Of course, no problem. Maar ook hier geldt:als 1 schaap over de dam is, volgt rest vanzelf. Er ging zelfs een vrouw bijna op mijn schoot zitten voor de picture. Daarvan bevrijd zat ineens een vrouw van ongeveer 170kg tegen mij aan: picture........ Nauwelijks hiervan bekomen stond ineens een groepje jongeren met een camera voor onze neus en vroegen of wij op camera iets over onszelf wilden vertellen en tegelijkertijd reclame wilden maken voor de Shanghai marathon. Please, talk to the camera. Of course, no
problem. We hebben ons weer kostelijk vermaakt. Heb toch nooit gedacht dat ik mee zou werken aan een commercial voor de Shanghai marathon (heb namelijk zelf een bloedhekel aan hardlopen, heb zelfs twee krukken bij mij). De paar dagen in Shanghai doen we het rustiger aan, beetje shoppen, stad bekijken etc. Binnenkort weer een update.

• 05 Oktober 2013 - 18:48

Carla:

Man, man, wat een avonturen en hilarische situaties maken jullie mee. En wat zal het leven ontzettend saai zijn als julle weer terug in Garmerwolde zijn

• 05 Oktober 2013 - 18:56

Marja:

Haha Carla, dat dacht ik ook! Ik zeg: auto's de deur uit en lekker met het openbaar vervoer naar Fluitenberg! Schijnt bij ons ook spannend te zijn!
    Is het nu shoptime voor Hendrik?